Tuesday, October 28, 2008

Russian fashion week

















Russian Fashion week omskrivs i termer av "i klass med modeveckorna i Milano, Paris och New York".

Jag säger inte att Russian Fashion week, med bara några år på nacken, borde vara i klass med Milano, Paris och New York (och eftersom jag aldrig har varit på någon av de modeveckorna så vet jag inte heller), men jag kan tänka mig att det åtminstone finns presskit på engelska under den italienska veckan, eller, att det i alla fall finns ett på originalspråket (ryska i det här fallet: "njet, maybe tomorrow").

Inte var det direkt nån glamour att tala om heller, och de ryska journalisterna satt mest och gäspade och bläddrade i böcker (inga glossy papers här inte) på front row (som dessutom aldrig fylldes upp, varpå pr-människorna slet för att få de unga glamourmodellerna och deras lyfta mammor att flytta sig framåt) - och resten såg mest ut att längta till rökrutan.

Den första showen var av den litauiska designern Maria Vlasova. Gummistövlar, gasmasker, hjälmar och militärinspirerat i konstiga material. Nja.

"Litauen, det är er granne, det", väste den australiensiska ägarinnan till Moskvas snyggaste butik, Cara & Co, i mitt öra och fnissade, "ungefär lika kul som svenskt mode", la hon till och tittade på min nyinförskaffade Acneskjorta.

Nästa visning var med "glamourdrottningen" Natalya German, vars show dock rev ner applåder och var lite kul.

Jag tror på i morgon. Återkommer alltså - och då från front row.

No comments: