Monday, July 2, 2007

Tänk att jag kan säga "skållka?" och dessutom förstå svaret!


























Jag misstänker att mitt lilla utspel mot min lärare förra veckan har och göra med att jag är inne/var inne i den så kallade "tremånaderssvackan" som man tydligen får som utlänning bosatt i annat land (först kommer honeymoonperioden sen kommer då svackan).

Svackan höll tack och lov bara i sig en vecka för sen kom syrran, Chris McAlpine, Anna Touminen och Rickard Björk på besök för att fira syrrans 30 årsdag (Unbeliveble. Att hon är 30, alltså. Fler bilder kommer sen) - och då kan jag lova att jag inte hade en sekund över till att fokusera på några negativa tankar av typen:

- Vad fan gör jag här? Det är sommar i Sverige och Sthlms skärgård är bra mycket fräschare än Moskvas metro.

- Om Moskvaborna en enda, endaste gång kunde försöka att vara lite trevliga och serviceinriktade, bara försöka, skulle jag bli så oändligt tacksam.

- Jag längtar nästan till vintern för då kommer nog all svettdoft att döljas under tjocka kläder.

- VARFÖR kan inte Coffe Bean med schysta uteserveringen brevid mig servera goda mackor och sallader istället för kalla lökpajer och fåglar som pickar i maten så fort jag vänder bort huvudet en sekund?

- Min lärare är "karltokig" (som pappa skulle uttryckt det), och det blir ganska påfrestande att lyssna på henne 3 dgr i veckan, 5 timmar per gång. Jag orkar varken med henne eller det ryska språket längre.

Dessa negativa tankar är nu utbytta mot:

- Wow! Jag kan köpa en halvliter smultron för 30 spänn några meter utan för vår lägenhet!

- Vad kul det var när syrran och c/o var här och åh vad alla jag känner i Moskva är trevliga!

- Tänk att jag kan säga "skållka?" (vad kostar det) i butiken och dessutom förstå svaret (istället för att behöva fläka upp plånboken och låta expediten plocka självvald summa pengar ur den).

- Åh vad jag älskar min nya Marc Jacobs väska!

No comments: