Monday, August 11, 2008

Hello, where can we find the most expensive shops?

Nu är semestern slut, tack Skåne, Grekland, Spanska Tarifa, Västkusten och Finlands och Stockholms skärgårdar för härliga veckor, men nu är det dags att sätta i gång med lite jobb. Och vad är det första som händer? Självklart krashar min dator och det rejält. I panik ringer jag min käre vän Fredrik Lemmel som den vite pc-riddare han är genast kom till undsättning.

- Död. Helt död, konstaterade han.

Det var ju inte så kul. Vad som däremot var kul var att när vi stod på Stureplan för att ta oss till nåt fik för att konstatera att datorn var "död, helt död" dyker två turistande personer med kraftig brytning upp.

De frågar:

- Hello, where can we find the most expensive shops?

Fredrik verkade haja direkt och sa: "They have fur-shops over there och pekade mot Riche (!? var då?).

Jag tittade menade på turisterna och sa "maybe I know shopping better than you, Fredrik" och - eftersom jag tyckte att långväga besökarna, trots sin uttryckliga önskan, skulle se nåt annat än Mulberry och Gucci, föreslog jag "vintage and Swedish design at Söder". Den lilla damen fnös till och hennes man skakade på huvudet, njet njet, sa de: "We want the most expensive".

Inte ens 70 procentsrean på Natalie Shuterman verkade locka våra ryska turister. Expensive, expensive.

No comments: