Wednesday, December 12, 2007

Journalist - ett tufft och riskfullt uppdrag





































Att vara utrikeskorrespondent i Moskva med uppdrag att rapportera om den ryska, politiska scenen, kan inte vara ett lätt uppdrag.

För att lätta på bördan träffas de utländska journalisterna därför ofta över några glas rött och ett paket cigg och diskuterar vilka ryska journalister som går att lita på och därmed vilka artiklar som går att översätta rakt av. Ett tufft och riskfullt uppdrag.

Som "glossy paper"-journalist står man inte högt i kurs. Och det fast jag antagligen tar större risker än de flesta när jag kastar mig in i en Ladataxi med en bakfull Uzbek bakom ratten. Med fara för mitt eget liv åker jag med en chaufför som har en cigg i mungipan och en läckande bensintank bakom ratten ner till Hotell Ritz för att göra lite grävande journalistik om vilken dollarmiljonärernas favoritrestaurang är för tillfället.

Bilder från fest hos advokat Fredrik Svensson och tomten i lördags. Marika, Ullis, Katja, Hanna H, Hanna E och Jonas syns syns på bilderna, som inte har något med ovanstående inlägg att göra.

No comments: