Tuesday, June 3, 2008

"Russian women are like stars"

I går träffade jag Victoria och Elena* till ett jobb om ryska kvinnor vars utseende tar dem till Moskva där de blir "sponsrade" av en rik man. Kliché? Javisst, men också en vanlig historia.

Det var bara det att just Victoria och Elena klarade sig alldeles utmärkt själva: De var både snygga och hade varsitt välbetalt jobb. Också en vanlig historia, men inte den jag ska skriva om. (Fast de erkände bägge att en rik man som bonus inte skulle sitta fel).

Men vi hade en trevlig pratstund där jag bland annat fick veta att:

Till mig: "Du har gjort dina naglar själv, va?" "Hmmm.... jag brukar boka av min date om inte naglar och hår är perfekta. Med de naglarna skulle jag inte gå på date."

Min fråga: "Vilken är den största fördomen om ryska kvinnor?"

Svar: "Att vi alltid kan "bjudas på drinkar".

Jag: "Varför tror alla det, då?"

Svar: "Because Russian women are like stars, alltid med perfekt utseende".

*Jag anser inte att jag behöver byta ut deras riktiga namn eftersom alla heter samma sak i Ryssland. Elena. Irina. Elisaveta. Ochsåvidareveta.

No comments: