Monday, May 4, 2009

"The only risk you take is the risk of getting younger"

Jag är intresserad av den så kallade multi level-marketingbranschen och framförallt hur bra de här företagen (Oriflame, Mary Kay, Avon mfl) går i länder som till exempel Ryssland. Här förvandlas kvinnor till driftiga entreprenörer i brist på annat och här är skönhet det som gör livet till något annat än bara slit och strävan. Håller på med ett jobb om MLM-företag och tackade därför glatt ja när min Uppsalakompis Frida mejlade mig om "möjligheten att inspireras av en föreläsning av en representant för företaget NuSkin - "världens största antiaging-forskande företag" (vars storsäljare är ett hemmaspa som kan göra underverk för både gäddhäng, rynkor, håravfall och bristsningar på magen - sägs det).

Sagt och gjort. Jag traskar dit, skeptisk på ditvägen och skeptisk på hemvägen, men lika fascinerad som många andra över den franske före detta daytraderns historia: "...working from 7 a.m to 20 a.m in front of 3 screens of computers, alone in my room, watching crazy movement from the marketplace, with high level of stress...." numera NuSkin-representant och rik som ett troll: "The only risk you take is the risk of getting younger".

Berättelser säljer (och likaså gör drömmen om evig ungdom).

Och visst jag får rysningar när jag ser hur de ryska kvinnorna med lila och blått hår och rosa läppar och leopardblusar ser en möjlighet till ett liv med fler möjligheter.

Säga vad man vill om affärsmodellen, men om hälften så mycket nyföretagaranda visades bland affärsfolket inne på Hotel Anglais en måndagsförmiddag som det gjorde i den kvava föreläsningssalen förra onsdagen, trots att det bara var 10 personer där, skulle det vara gott nog.

(Sen är det en helt annan historia att föredraget var på franska och översattes till ryska och att jag sa att "visst, jag kommer att förstå allt, frågar om jag behöver". Well)

No comments: