Tuesday, November 11, 2008

"Lite oligarkglans faller nog även på mig"




















Eftersom min helg bestod av präktiga långpromenader och filmtittande har jag inget speciellt att rapportera från min sida av Moskva. Vad jag istället kan berätta om är hur Jonas i fredags stalkade Roustam Tariko, grundare av vodkamärket Russian Standard, världens 307:e rikaste man och frekevent besökare på nattklubben Soho Rooms. Han, precis som Jonas. Dessutom: I senaste numret av Vanity Fair tillägnades mr Tariko en åtta sidor lång artikel med rubriken "A new brand of Russian Mogul."
Detta sammantaget gjorde att Jonas fick en, jag citerar: "låsning" och därför smög sig in i mr Roustam Tarikos vip-bås, tvingade honom att bjuda honom på Russian Standardvodka och ställde frågor och gav kommentarer av typen:

"So, how is vodka business?"

"Do you like skiing? Well, I do"

"I read the article about you in Vanity Fair. Really good! What do you think?

Mr Tariko bjöd Jonas på några drinkar och svarade artigt, men när den svenske stalkern för fjärde gången närmade sig vodkamogulen började han ana en irritationsrynka mellan ögonen.

Men vad gör man inte för att få sola sig i lite oligarkglans, även om nöjet var ensidigt, så att säga?

PS: Jag skrev inget om frisyrerna... men, vid närmare eftertanke?

No comments: