Tuesday, November 11, 2008

Mission impossible













Inspirerad av förra helgens härliga Istanbulresa tänkte jag att jag skulle ställa till med en Turiketinspirerad middag.

Ha! Vilket hån!

Följande är fakta:

- Ett av Rysslands absolut främsta turistresemål är Turkiet. (Hit behöver ryssarna inte visum.)

- Ryssar älskar turkisk/grekisk/libanesisk mat.

- Utbudet av matvarubutiker med stort sortiment sägs "fullkomligen ha exploderat" de senaste åren.

Så, förvissad om att shoppingen till Turkietmiddagen skulle gå som en dans begav jag mig till "Globus Gourmet", denna moderna och interntionella (och dyra; en liter glass 500 sek, anyone?) butik som tyvärr är den enda som ligger på gång och bära-kasse-avstånd från oss.

Globus Gourmet stoltserar med att ha "allt" (pinjenötter från Madagaskar, schweizisk ost från toppen av Matterhorn, choklad från Nicaragua, ja ni fattar.)

Vad de däremot inte har är följande:
- Fetaost
- Haloumiost
- Pitabröd (de föreslog svensk Polarkaka)
- Turkisk/grekisk youghurt (De föreslår smultronsmaksatt yoghurt från Finland (Valio)).
- Kycklingfilé (De förslog lax, från Norge, antar jag)

Så jag går (halvtimme) till nästa butik. Samma visa.

Så det blev mexikanskt bröd med finsk youghurt, ryskkryddad kyckling och haloumiost för 400 kronor istället.

No comments: