Thursday, March 27, 2008

"Det lyckades, jag kommer till Ryssland"!

Jag tar tillbaka det där jag skrev om att de flesta mejl jag får angående den här bloggen handlar var man går på nattklubb och var man går på "nattklubb" i Moskva.

Nej, de flesta handlar om att ryska ambassaden i Stockholm suger. Det är krångligt, dyrt, byråkratiskt och Svetlana bakom kassan är sur. Minsta misstag och din chans att få ett visum till Ryssland elimineras.

Men jag var där i går. Svetlana log. Det kostade 343 kronor och det tog en timme. Och det var väldigt kul att betrakta folks ansiktsuttryck när de kommer ut från Svetlanas domedagsbås. Folk gjorde high fives och hojtade "Yes" och "Da!" högt och ljudligt. De visade segertecken och tjoade"Det lyckades, jag kommer till Ryssland".

Tänk om Ryssland fattade hur detta berör människor. Hur många känslor som är i omlopp och hur lyckliga folk blir när de beviljas visum till Ryssland. Om de visste det, då kanske reglerna skulle förenklas. Man vet ju aldrig.

No comments: