Wednesday, March 5, 2008

Ingen vill plocka upp en kvinna med stödskena och kryckor

3 veckor med kryckor och en djäkligt ful stödskena löd domen på European Medical Center idag.

European Medical Center: Vilken oas i denna stora, bullriga och hårda stad (och en bjärt kontrast till det mottagande jag fick på en vaccinationsklinik i Sthlm när jag skulle göra HIV-test för att kunna få ett ryskt visum: "Ska du göra ett klamydiatest?", frågade läkaren högt när jag väntade på mitt provsvar från HIV-testet.)

European Medical Center fanns det istället varmt välkomnande, leende systrar och söta praliner.

Men - så fort jag tog ett steg utanför paradiset var jag ute i den hårda verkligheten igen: Ingen - och då menar jag ingen - ville plocka upp en kvinna med kryckor och stödskena.

"Paushaulsta, please, be human", skrek jag desperat till en chaffis som trots allt stannade bilen, men som slängde en blick på kryckorna och sedan sa: "Njet".

Men till sist plockade en prydlig man i tweedkavaj upp mig, ville inte ha betalt och tände en läslampa med kommentaren: "Not to mension it at all", när jag med tårar i ögonen tackade honom för att han fanns.

(Ska nog lägga till att om du inte väljer ett sjukhus med prefixet European eller American här i Moskva så finns risk för att du själv får plocka ihop dina stödskenor och kryckor på diverese olika marknader och kanske även muta läkaren för att få snabb vård).

No comments: