Thursday, September 18, 2008

Reglerna

Det finns två saker man inte "ska" göra i Ryssland: Klippa håret och föda barn.

Träffade min tyska kompis häromdagen, lika gravid som en barbamamma. "Ska du föda i Moskva?", frågade jag skeptiskt.

"Ja, jag vet att "alla" (de som har råd/kontakter) ryska kvinnor reser till USA eller Israel eller London för att föda, men jag har faktiskt hittat en fantastiskt doktor här i Moskva. Visst, han låter mig göra massa undersökningar som jag aldrig skulle behöva genomgå i Tyskland, bara för att de ska kunna pressa ut mer pengar från mig, men ändå", sa hon, lite lätt blasé. Hon hade fått frågan förr.

Det hade även Carro Neuman som glad i hågen deklarerade att hon skulle gå till frisören. "Va?" "I Moskva?", sa Hanna, Viktor och jag unisont. Vi har alla hört skräckhistorierna, hur en helt vanlig frisyr enkelt kan förvandlas till en hockeypotta a la rysk man i 25-års åldern.

Men messet som kom senare vittnade om att det hela hade gått fin-fint.

Regler är till för att brytas.

No comments: