Tuesday, January 27, 2009

Jag var tillbaka i öst

Flög från Stockholm till Moskva igår och vaknade med ett ryck, hade ingen aning om var jag befann mig. Jag var i Riga, men jag kunde lika gärna ha befunnit mig i Barcelona eller New York. Varsomhelst men inte i Lettland, i alla fall. Flygplatsen var så modern och personalen så leende och så engelsktalande och så olik Sheremetyevo 2, Moskvas forntida flygplats, att jag ett tag började fundera om jag inte hade checkat in på fel plan. Och när jag stötte på ett gäng män med tighta jeans, glasögon med mörka bågar, spetsiga skor och stora sjalar, trodde jag att jag var på restaurang Riche i Stockholm, varsomhelst, men definitivt inte i Riga.

Snart visade det sig också att sjalmännen var svenskar, att det inte fanns wi-fi och att kaffet kostade lika mycket som en hel måltid i Australien. Jag kunde alltså tryggt konstatera att jag var tillbaka i öst.

No comments: