Tuesday, January 20, 2009

"Ryssinvasionen är här"

Till helgen ska jag åka till en av mina favoritplatser - Åre, Sweden. Där är det glatt och trevligt (som Australien), mysigt (svenskt), schyssta restauranger (som NYC, typ. Well.) och framför allt helt okej skidåkning (det är ju ändå Sverige vi pratar om) - osv.

Och precis som jag rapporterade förra året har också ryssarna fått upp ögonen för den lilla svenska skidorten och sägs "uppskatta naturen" (fast de gillar inte våningsängar, dessa påminner tydligen om militärförläggningar, har jag hört någonstans).

Men nu rapporterar Länstidningen Östersund att "ryska turister invaderar" Åre. "Ryssinvasionen är här", skriver tidningen.

Och enligt tidningen "känns de igen på sina stora bilar och speciella skidkläder. Tjejerna har pastellfärgade dräkter – gula, vita, turkosfärgade, ljusgröna eller rosa – nästan alltid med broderier på ryggen."

"Var går de helst ut på kvällen?", frågade jag en anställd på Skistar, Åre.
"Där det är dyrt", svarade hon.

No comments: