Saturday, January 24, 2009

"Nej, jag är polsk"












Åre, "Världens bästa skidort" enligt Condé nast Traveller (eller, en av världens tio bästa var det egentligen, Conde Nast listade orterna i bokstavsordning. Därför kom Are (Oh-Rey!) före Whistler. Men ändå) bjöd på blåis, januarikyla, snålblåst, några millimeter snö här och där och skojig afterski på Dippan där det serverades krogshow á la Wallmans Salonger. "Njut nu för hit går vi aldrig igen", kommenterade Ebba uppträdandet.

Och på temat ryssar överallt skålade Carro glatt på ryska med några av våra landsmän med multifärgat hår och pastellfärgade skidkläder.

- Jaha ni är ryssar, sa jag. Bor ni i Ryssland? Russki? Ja, toshce, jag bor också i Ryssland, sa jag och tyckte att jag bondade.
- Nej, jag är från Polen, sa pastellkvinnan på klingande svenska.

Härlig helg trots blåisen och ett tips till dig som ska till Åre i vinter: besök Melker Anderssons nya krog, Fjällpuben. Mycket bra!

Nu åker jag till Moskva.

No comments: