Friday, February 27, 2009

Hur vinner man? Genom att peta in flest gummibollar med Disneytryck i motståndarens mål
























Wikipedia:
"Broomball is a popular recreational ice sport originating in Canada and played around the world. A variant of broomball is played by non-Russians in Moscow. See Moscow broomball."

Sporten: Hockeyhjälm, skydd för alla kroppsdelar, lite grövre gympaskor på fötterna, en gummiboll med Disneytryck och en kvast istället för klubba, utgör grundutrustningen i broombal.

Hur vinner man? Genom att peta in flest gummibollar med Disneytryck i motståndarens mål.

Eftersom Moscow broomball är rackarns populärt här i Moskva bland mina vänner men eftersom jag själv inte har haft någon lust att springa omkring på en hal is med en kvast i handen - men eftersom jag ändå hört väldigt mycket om den här fantastiska sporten, följde Carro och jag härom dagen med Hanna och Malin för att kolla på "hatmatchen" mot tyskarna.

Så här ligger det till:
- Svenskarna har vunnit tre år i rad.
- Finnarna har i år bestämt sig för att vinna, och har tränat stenhårt och har "spelat innebandy med killarna".
- Tyskarna är stora som hus.
- Kanadensarna suger.
- I det amerikanska laget spelar amerikanska hemmafruar och de är inte heller så bra.

Det var en mycket lustig sport som var rolig att titta på. Här ser ni Hanna (översta bilden, notera tröjan), Malin och de andra tjejerna tävla om silvret* - och vinna.

Grattis, Valkyrie! (Valkyrie = namnet på det svenska laget. Det kanadensiska laget heter "Bitches with Stitches**", nåt sånt. Well.)

*Finnarna vinner i år.
** Tydligen, har jag just fått veta, heter det kanadensiska laget "Chicks with Sticks", inte "Bitches with Stitches", men jag tycker min variant är roligare.

1 comment:

Caroline said...

verkligen jättefin bild på Hanna. Det är inte många som kan dra på en en hockey utrustning och "Make it work".