Monday, June 1, 2009

Aldrig mer GI





















Nu har jag varit i Rom och kan konstatera följande:

- Detta var en av de mest oplanerade resorna Ebba och jag (som ofta bokar NYC-krogar ett halvår i förväg) har genomfört tillsammans. ("Ska vi ta en taxi hem?" "Ja, det gör vi." "Frågan är bara var vi bor." Osv).

- Aldrig mer GI - pasta is the shit.

- ...och hemmagjord, italiensk glass. (Höjdpunkten var annars när Ebbas enkuleglass kostade 12 euro. Och då det glass av typen GB. Varning för glassinköp i närheten av turistattraktion.)

- Ryssar och italienare har fler likheter än man kan tro: Många poliser (fast de italienska har ju en lite glassigare framtoning, se bild), posande bröllopspar (se bild), förkärlek för ett halvkilo socker i kaffet och så gillar de paljett- och glitterbeströdda klänningar.

- Vi bodde i Trastevere - Roms "söder" - det var toppen. Genuina (och en del alkoholiserade) italienare och mysiga tavernor.

- Jag älskar Rom - eller som jag (i min iver - franska funkar normalt bra i den här typen av länder) sa till en taxichaufför: "Je t'aime!"

No comments: