Thursday, June 4, 2009

Det är underhållande att bo i Moskva

Det som gör det så underhållande att leva i Moskva är att du faktiskt inte kan förutsätta någonting, tvärtemot det jag skrev om att du på vissa krogar ändå vet vad du får.

Som i går, t ex. Jag lommar iväg till Café Tjechov för att hämta upp mitt kvarglömda Visakort. Beredd på det värsta, laddad med min bästa ryska och inställd på att skälla ut första bästa irriterande tröga servitris, möts jag av KGB-mannen (vars enda uppgift är att dra kort i en kortmaskin).

- Strastvuitie... Ja... börjar jag.

Då ger han mig kortet - utan att ens be om dubbla leg och pass eller mutor eller stämplade papper. Bara så där, ger han mig kortet.

- You know? Säger jag förbluffat.

- Yes, kanjeschna, självklart, säger KGB-mannen och drar nästa Visakort i sin lilla maskin.

No comments: