Thursday, June 4, 2009

I Moskva är det lättare om du vet vad du ska förvänta dig











Det är inte ofta man "bara tar ett ställe", så som man kanske gör i Rom eller Barcelona eller nån skön stad med mysiga tavernor. I Moskva vet man, eller jag i alla fall, alltid var jag går, varför jag går dit och vad jag ska förvänta mig.

Men igår, efter middag på Café des Artistes med tjejerna, slank Hanna och jag in på ett anonymt ställe vid namn Café Tjechov "bara så där".

Och - det började så bra - och slutade på det där jobbiga ryss-sättet som lyder "gästen bryr vi oss inte ett smack om".

För att få betala måste jag nämligen följa med servitrisen (iofs inte sååå ovanligt, men tack och lov sker det i inte såååå ofta numera) och knappa in min pin-kod (hon kan liksom inte bara svänga förbi med apparaten till kundens bord) och ställa mig i kö med en massa andra gäster på samma uppdrag.

Alla är vi gäster som istället för att få njuta av det vi kom för, middag och drinkar med våra vänner, måste förlägga en stor del av tiden på att stå i kö och vänta på vår tur för att till sist tas emot av en surmulen före detta KGB:are som absolut inte förstår vad jag gör där på deras arbetsplats.

Sen tar det tid, för maskinen är från 1800-talet och KGB-vakten, vars enda roll på restaurang Tjechov är att dra kort genom en maskin, har lite problem med uppgiften.

Till sist får jag betala och då stänger restaurangen och vi går hem (och då glömmer jag mitt Visakort hos KGB-snubben, men det hör ju inte hit).

No comments: