Thursday, April 16, 2009

Do you think the matter of equality between men and women is important in Russia?

I går, när jag promenerade tur och retur Östermalm - Södermalm (eller tur och retur palestinasjal/leggings - paschminasjal/Acne-chinos om du så vill) funderade jag på följande rysk jämställdhetsstatistik som Hanna skickade mig för ett tag sedan:

Do you think the matter of equality between men and women is important in Russia?

Total: 13796 answers

It's not important at all - (40.2%)
Probably not very important - (33.8%)
It's pretty important - (14.1%)
It's very important - (7.9%)
I don't know - (4.0%)

Och så fortsätte jag att tänka på Oleg, en av Kamchatkakillarna, som skyllde det inledningsvis dåliga vädret under resan på att "det är kvinnor med på resan - det måste betyda otur".

Sen tänkte jag inte så mycket mer, för då var jag framme vid Ica BanérBanérgatan 3 och där övergick mina uppsluppna tankar från "vi har det ju ändå väldigt bra här i Sverige" till: "är jag med i en 1800-talsfilm?"

Snart tillbaka i Moskva.

No comments: