Friday, April 3, 2009

"Du förståååår inte, det är inte passet det handlar om, det är det som finns inuhuuutiiiiii......"



















Ingen som inte har bott i Moskva förstår innebörden av ett pass (alltså passport), eller, framförallt, det visum som vi, ofta efter både svett och tårar, till slut får inklistrat i våra pass.

Dessa visum upprör så många känslor (jag har gråtit, Carro har gråtit, Ullis har gråtit, alla har vi gråtit på ryska ambassaden i Sthlm), är föremål för så många middagsdiskussioner och är en ständig källa till passionerade beslut.

Roligast är kanske när Torun tvingar den svenska budfirman (som dessutom heter Ryska Posten) att bryta sig in i hennes systers grannes lägenhet i Sthlm när det visade sig att budfirman hade lagt passet - och visumet - i fel brevlåda. (Och innan dess hade hon förstås brutit ihop efter att den 20-åriga budkillen hade föreslagit att hon "kunde väl skaffa sig ett rosa pass." "Du förståååår inte, hulkade Torun, det är inte passet det handlar om, det är det som finns inuhuuutiiiiii......")

Igår kom Jonas hem med min inbjudan som ska ge mig ytterligare ett års visum. Nästa vecka åker jag hem för att fixa det. To be continued som sagt.

2 comments:

Autobahnloket said...

Hmmm...underskrivet 1 april.... Någon som spelar dig ett spratt här månne?

Anonymous said...

Trodde aldrig att jag skulle bli tjenis med visum personalen pa Ryska ambassaden men nu tror jag banne mig att jag blivit det; Maaarika, ar du har igen nu, finally a new work visa for you! Yes, Finally (almost)!