Wednesday, April 29, 2009

"Jag är ledsen att jag är tre timmar försenad"



















Varje dag går jag en cirka fyrtio minuters lång promenad till kontoret från vår lägenhet. Förr tittade jag mig omkring, det gör jag inte längre. Numera lyssnar jag nämligen på mitt ryska ljudband - och uttalar högt för mig själv "toalettpapper", "Jag vill ha ett hotellrum med dusch och heltäckningsmatta" och lär mig rysk-typiska fraser som: "Var i planet får jag röka?", "Tyvärr, jag har glömt att registrera mig i stan, hur mycket kostar det?" och - sist men inte minst: "Jag är ledsen att jag är tre timmar försenad".

Planerna för i höst är än så länga bara halvklara, men en sak har jag bestämt mig för: I mitt cv kommer det att stå: "Sufficient proficiency in the Russian language".

PS:
Min lärarinna, Tatiana, den fjärde i raden, är än så länge den bästa.

No comments: