Thursday, March 12, 2009

Kanske inte en av mina starkaste intervjuer

Karl-Johan Persson var på plats under H&M-invigningen tillsammans med företagets expansionsansvarige och vd:n Rolf Eriksen.

Jag till Karl-Johan: "Hej, Kina heter jag, jag är svensk (avdelning överflödig information) och journalist, bosatt här i Moskva. Jag är här privat idag (pekar på halva butiken som jag bär omkring på och på det snart tomma champagneglaset). Men får jag ställa några frågor?"

K-J: Javisst.

Jag: Så…. hur många butiker planerar ni att öppna i Ryssland?

K-J: Vi växer kontinuerligt, för tillfället är tre butiker planerade i Moskvaområdet.*

Jag: Hur går det med den butik som enligt ryktena ska ligga vid Röda Torget?

K-J: Det får vi se.

Jag: Vi som har bott här ett tag har längtat väldigt länge efter att ni ska öppna, varför har det dröjt?

K-J: Vi började planera etableringen 2007.

Jag: Ska ni öppna butiker runt om i landet också?

K-J: I St Petersburg. Sen får vi se. (Kommentar, jag: Om jag minns rätt!)

Jag: Kris i Ryssland, hur ser ni på att öppna just nu?

K-J: Vi ser långsiktigt på vår affärsidé, att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.

Jag: Har ni fått många jobbansökningar?

K-J: Det har gått bra. (Här måste han verkligen ha gäspat).

Jag: Lycka till! Det ska nog gå bra! Säger jag och pekar på kläderna jag har i famnen och på det nu tomma champagneglaset.

PS: Lite rysk har jag allt blivit; visst slank det ner en zebramönstrad klänning i shoppingkorgen!
PS2: Metrolpolis H&M öppnar i dag, den 13 och H&M i Kimki den 20.

No comments: