Thursday, March 5, 2009

"Mäh! Gud va osvenskt!"

"Mäh! Gud va osvenskt!", utbrast någon UD-sekreterare som medverkade i SVT:s dokumentär "Diplomaterna" under en israelisk attack av nån båt eller var det nu var, såg inte programmet själv. Hånade dock glatt vårt stolta UD tillsammans med Carro idag.

Men vaddå? Ska jag säga? Jag vet, jag är inte representant för Sverige utomlands, absolut, men skit i det nu. För här är jag i Moskva och springer gata upp och gata ner på jakt efter svenskt, fiberrikt bröd och efter något som ska likna svenskt smågodis, och jag torkar en tår när de inte fattar hur jag vill ha min take away-påse, så som de skulle fattat i Sverige (ja, jag ska dra den storyn sen).

Tänker inte dra några höga växlar på det här, mer än konstatera att trots att jag anser mig själv vara "Lantis, Västmanlänning, Svensk, Europe, Världsmedborgare etc" så är jag inte ett dugg mycket bättre än de som representerar de mer eller mindre komiska inslagen i SVT:s senaste bidrag till världskulturen.

Trist.

PS: Har iaf till slut hittat brunt bröd som går att äta. På Jelesevskis! "Bröd med åtta olika sädesslag", heter det. Genomskinlig påse med gul solros på.

No comments: