Wednesday, March 18, 2009

"Vi har en trevlig träningsmaskin och exclusiva hantlar!

Jag får ofta mejl av personer som önskar etablera sig i Ryssland och som varit inne på min blogg och därefter kommit på att de ska fråga mig om jag kan hjälpa dem i deras försäljning. Det kan handla om kontakter, telefonnummer, idéer, adresser, tips, you name it. Ofta är mejlen uppbyggda på ungefär samma sätt ("Ring gärna mig, det här är mitt svenska nummer").

I går fick jag dock ett mejl som avvek något:

"Hej!
Kollade din blogg av misstag kollade på lite ryska brudar! Vi har en trevlig träningsmaskin och exclusiva hantlar! Bifogar bilder på dessa! Borde finnas marknad för dessa produkter ,Vet du någon som vill sälja kanske!?Vår hemsida XXXX"

Mitt svar:

Ja du Sven, det här mejlet fick du verkligen till. Här kommer en liten lektion i försäljningskunskap:

1. Börja inte med att misskreditera mottagaren genom att tala om att du fått tag på denne genom ett misstag.

2. Förstå din mottagare. Jag är kvinna och svensk: "Kollar ryska brudar" går därför inte hem.

3. Ge gärna mottagaren en hint om vad denne får i gengäld för att hjälpa en vilt främmande person med försäljning av en produkt denne varken har intresse av, eller kunskap om.

No comments: