Tuesday, June 12, 2007

Undvik!
















Har funderat lite vad jag ska skriva under rubriken "Undvik!" i en Moskvaguide som jag håller på och hetsar med. Jag har nu kommit på det: Under alla omständigheter: Undvik att åka till Moskva under någon av Rysslands helgdagar.

Jag kommer nog att vänja mig vid det mesta antar jag: Lukterna (som sagt), bilköerna, att servicen även på schyssta krogar ibland kan vara lite skröplig, att det står en man och pissar utanför vår port bara för att han är full och det är han för att det är helgdag (men han hade säkert varit full annars också). Och jag kommer säkert att vänja mig vid "kaffe latten" (men dricker numera bara espresso. Det funkar bra!)

Men jag kommer aldrig att vänja mig vid att Moskva - i tid och otid, läs helgdagar, spärras av för dess invånare. I dag är det nationaldag och visst sjutton är hela Röda torget avspärrat av feta buffelkor till poliser - i vanlig ordning (bilden är dock av vanliga poliser. De spärrar också av). Endast vissa utvalda verkar få besöka konserten som har arrangerats för att fira Rysslands självständighet.

Och som grädde på moset leder alla avspärrningar till att du knappt kan ta dig fram någonstans och att staden känns svårtillgänglig för turister. (Leninmauosoleet, for God's sake! Har under snart tre månader inte varit öppet en enda gång när jag har varit där!)

Det är folk överallt!

Jag blir G.A.L.E.N!

Och så slutade kvällen med att en fågel bajsade i mitt hår. En liten klutt bara, men visst - jag skyllde även den på Rysslands alla helgdagar.

No comments: