Saturday, June 16, 2007

"ZA" för Art4.ru!
















Art4.ru - contemporary art museum
öppnade den 1 juni och skiljer sig en del från många andra Moskvamuseer (till exempel Moscow museum of modern art) om jag uttrycker mig försiktigt. Bortsett från själva konsten, som jag egentligen inte kan uttala mig om, förutom att den var rysk och ung (från de senaste 50 åren) och mycket, mycket, MYCKET, roligare än all annan rysk konst jag har sett - by far - så var själva lokalen häftig och de som jobbade där var inte sura babusjkor som flåsade mig i nacken).

Det märks att museet vill locka en yngre publik - roligt.

Mest kända konstnärer: Dmitri Krasnopevtsev (1925 - 1995) och Ilya Kabakov (1933-).
Kul installationer, ironiska blinkningar till hemlandet (till exempel tavla med motiv och text: "Typiska typer i Moskva: Terrorister" osv), cigarettkonst, Putinkonst mm.

Och så spelades det lugn, klassisk musik (inte techno, bara en sån sak. Inte för att det spelas techno på så hemskt många museum, men liksom bara för att illustrera).

Som besökare får man två klisterlappar när man kommer in, en som det står "ZA" (ca tummen upp) på, och en som det står "PROTIV" (ca tummen ner) på. Meningen är att besökarna ska markera de olika tavlorna med tummen upp eller tummen ner. Det var lite intressant att notera att ryssarna (besökarna) verkar gilla romantiska landskapsbilder, men inte alls tilltalas av mer "ekivok" (!) konst, som till exempel ett foto av två manliga poliser som kysser varandra.


Utställningarna kommer att bytas var 3, var 4 månad.
Det kostar 200 rubel at gå in.
Adress: 4 Khlynovsky Tupik.
Metro: Pushkinskaya, Biblioteka Imeni Lenina


No comments: