Thursday, May 24, 2007

Besök i overkligheten del 1

























Jag tycker ju att jag har vant mig lite vid den "överluxushet" som i många avseenden är så påtaglig här i Moskva. Men det var innan jag hade varit på Aldo Coppola Spa, det.

Jag har ju lyckats snika till mig på ett besök på Moskvas luxusspa #1 via nån buszznieskontakt till Jonas, vars fru driver stället, under förevändningen att jag ska skriva en guide om Moskvas prestigeställen (vilket jag alltså ska). Och det var ju förväl att jag lyckades snika, så att jag slapp betala 2000 euro för ett besök, menar jag.

Jiiiisus CHRIST.

Hangde harom dagen med pr-direktören Tjatjana
(Kina: "Vilken metro-linje tar jag för att komma dit?" Tatjana: "How would I know?")(bild 1) och hennes staff, typ en hel dag.
Och det är det jag menar: Hur har pr-dirren och hela hennes staff tid hänga runt mig en hel dag på "the most elitni one of Moscows 5 Aldo Coppola elitni spas", som en av pr-assarna uttryckte det. Jo, kanske för att det jobbar 90 pers på ett spa som dagligen besöks av kanske 30.

Nåväl. Det hela var mycket spännande. Spat låg i lyxförorten/gated communityområdet "Chukovka" och var faktiskt otroligt glammigt (spat, alltså). Inte så där asiatiskt svalt och sobert, utan mer rockn' roll och vulgoryskt med nån slags schysst, italiensk touch på det hela (?)

Och det var så många kändisar, så många pajade botoxansikten, så många långa ben, så många flådiga Bentleys och stora Humrar och så många 12-åringar med jätteglasögon som gjorde sina naglar.

"This is Moscow's Hamptons", förklarade Tjatjana ("I feel like going somewhere tomorrow? St Tropez maybe? Have you been there? What kind of jeans do you wear, were they expensive?) nöjt.

"Bygg en helikopterplatta här, det är så jobbigt att ta sig hit från stan", är ett av många önskemål från de nyrika och krävande ryska kunderna. (Och det tog väldigt lång tid att ta sig dit, men, förklarade Tjatjana, "...det är bara för att när president Putin, som just gled förbi i bilen där, åker in mot stan, så stängs vägarna av för resten av trafiken". Is mr Putin a client of yours, frågade jag. Guess, svarade Tjatjana).

Kunderna önskar sig också fler VIP-rum, så att de kan lyftas och pressas och plockas ostörda, "men när vi väl ökade antalet till 10 rum ville ingen vara där, de vill egentligen bara visa upp sig och prata om det", sa Tjatjana och visade upp ett gäng tomma VIP-rum.

Vad är det viktigaste för "preserve your face" according to Aldo Coppola? (Herreguud jag kan inte fatta att jag ställer de här frågorna men eftersom svaret var så bra så, what the hell!)

"You need to stay tune with the latest injections methods", svarade nämligen Tjatjana.

Det var slimmashines, botoxapparater, apparater som pressar ut vattnet ur kroppen, apparater som indikerar slimming areas, localized fat, sagging (!) areas, painful areas, mashines som gör att du "loose a couple of kilos just looking at it", "10 minuets treatment and the wrinkles are gone mashines och maskiner som såg ut som biltvättningsmaskiner. (Bild #3 för exempel på maskiner).
Jag fick även smaka på Aldo Coppolas specialdrink: 90-60-90 (måtten alltså) som serverades av en Sissi Elwin-kopia i spabaren (bild 4) (där folk rökte och drack drinkar hej vilt).

No comments: