Friday, May 11, 2007

IT´D BE EASIER IF YOU'D LEAVE ME ALONE!

Tji fick jag.

Jag har ju varit en riktig viktigpetter under ryskalektionerna, men har nu mött ett litet bakslag. Erik fra Nörge har bytts ut mot en pigg grekiska som ska lära sig ryska flytande innan den 15 juli och en super-svenska som har läst ryska längre än jag. Det, plus att jag har så mycket jobb nu att jag inte riktigt hinner vara så flitig med läxorna, har lett till att det nu är jag som får slita.

I dag himlade lärarinnan Liza ÖVERTYDLIGT med ögonen ett flertal gånger och sa "Kina, whaaatttt is zåååå hard?" "Whaatt iz it that you don't get? THIZ IZ BAZIC! och andra förnedrande kommentarer.

Varpå jag blev sur och med gäll stämma sa: "I'm doing my best. BUT IT'D BE EASIER IF YOU'D LEAVE ME ALONE!"

Den tiden är förbi när Liza log mot mig och sa att jag var "talented". Nu är jag istället mobbad av en 13 år yngre universitetslärare och det känns som jag pluggar på nån militärskola.

Men under brunschen på firardagen, den 9 maj, förklarade Ulrika att "Russian teachers are evils".

"Ulrika, maybe you don't want to use your brain", som hennes ryskalärare valde att uttrycka sig.

Dessutom har jag fått lära mig att inte ens namn är heliga i det ryska språket. ALLT böjs! "Kina" böjs alltså efter de sex olika kasus som jag måste hålla reda på. Inte ens namnet får jag behålla.

No comments: