Monday, May 14, 2007

Russian retusch























Katia
ringde häromdagen och berättade om ett ställe där man kan ta sina passbilder. När bilden är klar så retusherar fotobruttorna din bild. Utan att fråga, alltså. Vitare ögonvitor, rosigare kinder, slätare hy, mindre påsar under ögonen, plutigare mun, renare hår, ja du fattar.

I fredags när vi klev in på baren 30/7 för att träffa vår kompis Daniel Saberski (bild 1, tillsammans med Jonas) som var i stan över helgen (ååååsåååkul!) blev jag blev lite fundersam. Hade alla ryssar genomgått någon slags fotoretusch? Alla hade nudiejeans. Alla luktade gott. Alla var hela och rena. Och alla hade den där oskyldiga blicken.

Hmmm.. hade jag hamnat på Resumés mediabar? Eller på Riche? Var befann jag mig egentligen?

Svar: På nån konferens/bjudresa arrangerad av svenska TV3.

Och där var Thomas, marknadschef på Dressman (bild 3) (som jag sen presenterade för Katia under lördagskvällen. "Meet Katia, she likes clothes. Ehhh?), vilket måste vara ett väldigt kul jobb. Tänk att lyckas få män som egentligen hatar att handla kläder att massa handla kläder på en och samma gång med hjälp av gråhåriga män.
Dressman har 1000 butiker. TUSEN. Det e helt galet.

Och Mika från Universal (bild 2) som berättade att han hade sett (i Moskva, alltså, inte på Resumés mediabar) en man tappa en dollarsedelbunt, size LARGE, på gatan, varpå nån annan snubbe sprang efter den rika mannen som då vilt gestikulerade att han ju hade två sedelbuntar size large. Då kom polisen och så åkte den rika mannen fast.

Welcome to Russia.

No comments: