Tuesday, May 15, 2007

Hej då Moskvas metro - nu slipper du mig och jag dig under några dagar

Alltså, jag trivs verkligen i Moskva.

Men just nu känns den stundande Sverigeresan livsnödvändig. Åker till Öland på vindsurfningsläger i morgon. (Årets andra läger?! Vissa reser med privatchartrade plan, vilket till exempel Filip Engelbert berättade om över en frukost i morse, andra åker på läger med "eget dricka").

Jag måste nämligen ta en brejk från mitt nuvarande uppdrag: Att uppfostra det ryska folket i tunnelbanevett.

När jag i går över en middag gjorde lite reserach till en Moskvaguide, frågade jag Katia om hennes tunnelbaneerfarenheter.

- "Ehh.... jag har bara åkt metron en gång", svarade hon.

- "Usch, jag är rädd för metron. Min fru fick tvinga mig att ta den när vi var här med alla kidsen", berättade den ovan nämnde Filip.

Jag förstår dem.

Och själv har jag rätt många att lära upp, närmare bestämt de 10 000 000 Moskvabor som väljer att ta metron varje dag.

Punkter på mitt uppfostringsprogram:

- hur man tar sig på och av metron
- hur högt/lågt man pratar på metron
- att man ska låta de som ska gå av, gå av först
- att man inte ska tränga sig före i kön in i metron
- att man ska överväga daglig tvagning (ja, den är gammal och jag kanske tjatar, men å andra sidan verkar jag vara den enda som åker metro i den här stan).

1 comment:

Anonymous said...

tunnelbanevett i moskva.. hmm... har du läst det där inlägget om moskvas hemliga tunnelbana på spionbloggen?
minns inte adressen men länken till spionbloggen finns på min bloggsida
vore intressant att jämföra det du vet med det spionen vet, om han nu är spion det vet man ju inte..:-)