Thursday, May 24, 2007

Besök i overkligheten del 2

Så var det då dags för mig att få lite konsultation på Aldo Coppola Spa.

Tjatjana: "Oh no really, you're PERFECT. You are a typical natural Aldo Coppola-profile" .

(Vill i samband med detta megaskryt förtydliga det jag tidigare har skrivit om: ryskor åldras faktiskt snabbt. Vilket jag tror har och göra med det "stora vemodet" som Carl igår förklarade för mig att många ryssar fortfarande refererar till på frågan "How are you?).

I alla fall. Plötsligt fick Tjatjana ett bekymrat uttryck in ansiktet (inte allt för bekymrat dock, sånt ger ju bekymmersrynkor).

"Maybe you do need som conslutation". (Upplägget var med andra ord mycket smart, säljknepsmässigt).

Och plötsligt hade jag en italiensk hårstaylist och en rysk dito som i en halvtimme försökte förklara för Tjatjana, som översatte, vad man skulle göra åt mitt hår.

"You should cut your hair like Posh Spice. Or do an african haircut. Or whatever. Everything is better than today's "cut", förklarade italienaren för mig.


Efter hårchocken fick jag träffa huddoktorn Natascha som allvarligt bekymrade sig över min mellanögonenrynka.

"Botox mellan ögonen och solskyddsfaktor 30 året runt", löd hennes recept. "Ska jag alltså gå med ett vitt lager kräm hela året?", frågade jag. "Ja, det skulle jag rekommendera", svarade dr Natascha.

Vad Tatjanas tips till mig var?

"You have to know that you can do a lot with mashines and treatments, but you need to stay updated on the latest".Och så la hon till. "Jag tycker du ska överväga en botoxbehandling och kanske en injektion som "alla över 25 gör". "Man tar helt enkelt vatten från kroppen och pytsar ut det i fejjan så att du får stramare ansikte".

"You have to stay alert, you might be fine now, but one morning when you wake up, and it's all gone", var hennes slutliga dom.

Tjatjana ("look at my skin, can you tell I am almost 40?") och jag blev trots allt lite "polare" ("let's hang out, we could go to my places and your places"). (Mycket nyfiken på "her places").

Men när Tjatjana i bilen (silvrig BMW:n med chaufför) på väg hem berättade att: "Sometimes when I get to work, a client arrives, and when I leave for the evening, she leaves too, it's like their second home", kände jag att jag hade fått en luxus OD.

Kan nog bra att varva med lite Foppaskor på Öland ibland, tror jag. Eller varför inte en resa längs Transibiriska järnvägen, kom jag just på.

No comments: