Tuesday, May 29, 2007

We are so far, far east

Efter att ha tillbringat plus tre dygn i horisontellt lage pa ett tag, befinner Ebba och jag oss nu i Irkuskt i ostra Sibiren. Soder om oss har vi Mongoliet och sydvasterut hittar vi Borats hemtrakter.

Irkuskt ("Sibiriens Paris", oh well, jag vet inte jag) ingar i min top tre-lista over konstiga stader jag varit i, den paminner inte om nagot annat och har ar globaliseringen ar langt, langt borta. Vi konstaterade att precis som i exotiska La Paz i Bolivia, kanner vi igen en enda butik har, namligen Benetton, som verkar finnas i vilken obskyr hala som helst.

Manniskorna i Irkuskt ar bra mycket trevligare an de i Moskva. Och pratar battre engelska! Vi har atit pa ett trevligt cafe (Studio Coffee) dar vi laste Sibirienversionen av Cosmopolitan vilket var mer an underhallande, gatt pa museum, en marknad och snart ska vi ata middag och dricka ol pa det som verkar vara den coolaste baren i Irkuskt, namligen en tysk bierstuge, tillsammans med nagra danskar. "Jobbar ni pa Danske Bank", fragade jag. De holl pa att bryta ihop. Sa kul var val inte det men vi har val inte samma humor.

No comments: