Monday, May 21, 2007

"Min högsta önskan är att kunna resa ut och in ur Ryssland som jag vill".

Min lärare Liza och jag har blivit kompisar. Hon berättar ALLT för mig numera. Long gone är dagarna när hon förnedrade mig - nu är vi åter på god fot.

Varje lektionstillfälle följer följande mönster:

Lektion.
Paus. Liza och jag köper snacks i kjorren och Liza pratar om killar och om utländska studenter som hon undervisar i ryska.
Lektion.
Vi åker metro hem tillsammans. Liza pratar. Jag frågar. Hon berättar att ryskor inte vill gifta sig med ryska män för att ryska män inte har några "manners". ("I'd say that at least 50% of the Russian women want to marry a foreign man").

Hon berättar att Moskvabor inte är som resten av Ryssarna och att Moskvaborna tror att de är förmer och att de besitter zero känsla för feeling när det gäller hur man beter sig med en tjej. ("They treat me like I am their buddy! And they can't even hold up the door for me!") Hon berättar att hon vill se världen och bo utomlands - och att hennes högsta önskan är att kunna resa ut och in ur landet precis hur hon vill.

No comments: