Monday, April 2, 2007

Back to school

Magnus ("jo jag brukar åka tunnelbana, jag minns att jag åkte nån gång för kanske 7 år sedan"), Jonas och jag satte oss dagen efter vi anlände till Moskva på t-banan för att ta oss ut till universitetet - jag skulle nämligen "registeras, gå på informationsmöte och göra ett test", enligt den svenska organisationen som jag bokat kursen genom.

Efter att förtvivlat letat efter något som eventuellt skulle kunna påminna om en karta/informationsskylt/anslagstavla, men utan framgång, kämpade jag mig igenom den demoniske ryske KGB-agentens (typ) klor (som argt flåsade att jag behövde nåt passerkort, vilket iofs kanske inte var så märkvärdigt, men det, tillsammans med hela Stalin/KGB-atmosfären gjorde att jag panikade lite). Jag svettade mig igenom 100 rökfyllda korridorer som till utseendet bäst beskrivs som en kursgård belägen i Gävle/Grängesberg/Tjottahejti med anor från 70-talet, men till slut, till slut hittade jag rätt, till klassrummet! Det var bara det att det bara var jag och en tjej från Växjö, född 1987, som var kursdeltagarna. Några andra elever eller lärare syns inte till.

Under de närmsta 3 timmarna händer följande:
- Jag blir placerad i ett rum med två kursansvariga (som till sist dyker upp) de pratar argt med varandra och det enda jag uppfattar är "KOFIE" som betyder kaffe. De lämnade mig för att dricka kaffe, helt enkelt.

- Två svenska killar modell yngre dyker upp varav den ena ställer den i Moskva mycket relevanta frågan "Var bor du i Sverige?"
"I Stockholm".
"Var då?"
"Nära KTH" (min nya grej att svara så).
"Jaha, själv bor jag på Lidingö, det är skitbra".

- Ytterligare en svensk kille, modell mycket, mycket yngre dyker upp och säger: "Jag har hört att det ska komma två nya svenska tjejer, en yngre och en äldre som är gift, vem av dem är du? Jag (smickrad): "Den gifta". "Jahapp, ja, då tänker jag inte stöta på dig i alla fall", sa han. Han sa även följande: "Du har samma lärobok som jag (...hade på gymnasiet sa han inte, men menade) och följde raskt upp med: "Hur långt hann ni?" HANN NI?? Sa man så back then? Ja. Det gjorde man nog. Hur långt hann ni, lille vän - helt enkelt.

No comments: