Monday, April 2, 2007

"Vi bor i Moskvas Vasastan/Östermalm"

Jonas gillar att förklara, på frågan hur vi bor i Moskva, att vi bor i typ "Moskvas Vasastan/Östermalm". Jag vet inte jag, sååå många likheter tycker jag nog inte att det är. Speciellt inte när jag traskar hem till vår lägenhet via den lilla parken framför vår ståtliga Stalinbyggnad - "Stureparken" som Jonas har valt att kalla den (!). De svenska fyllon som hänger i Stockholm skulle i jämförelse med våra "husdjur" - de ryska a-lagarna, kunna få anställning i kassan på valfri butik på NK utan problem - så slitna är de ryska varianterna nämligen.

Lagom till våren har så a-lagarnas "arbetsplats": bänkarna i "stureparken" målats om. Målarna satte upp nymålat-lappen och allt borde vara frid och fröjd och den fina lilla parken skulle få prydas med nymålade bänkar. Men de ryska a-lagarna verkar ha mycket jobb att utföra och behöver självklart komma åt sina arbetsplatser - våt färg eller inte! Så när jag i dag gick förbi parken - efter deras arbetstid - kunde jag klart och tydligt se tre kraftiga rumpor avtecknas i den numera torkade färgen. Men varför skulle de bry sig - man måste ju jobba?

No comments: