Wednesday, April 11, 2007

Innelåst i Moskva, det hade kunnat bli en höjdare

Tillbaka i Moskva efter härligt påskfirande i Tärnaby med bland andra Jonas Lindbom, Anna Hänström och deras söte lille Valle. Pudersnö, sol och otroligt lite människor och väldigt frisk luft och en Jonas Nordlander som i vanlig ordning pratade med allt och alla, t ex med taxichauffören Ulf Tommy som skjutsade oss till påskrestaurangen utanför Hemavan. Jonas kom på att om han körde repliker ur filmen Jägarna skulle han nog gå hem hos taxichauffören Tommy.
Jonas: "Jaha, nu åker vi ner på byn och kollar Thailändskan". (Replik från Jägarna, tydligen)
Taxichaffisen Tommy: "Det börjar faktiskt bli en del här. Thailändskor alltså. Tystnad. Två stycken". (Replik från verkligheten)

Nåväl, ensam i Moskva med Jonas på konferens i Köpenhamn, och vad händer? Självklart låser jag mig inne. Kommer inte ut genom dörren. Panik. Har jag tillräckligt med mat för att klara mig till på söndag då Jonas kommer? Om jag hushåller ordentligt så kanske det går. Vatten då? Jag får koka kranvattnet. Fan, jag kommer att behöva äta upp chipsen till slut, jag som lovat mig själv att leva nyttigare. Jahapp. Synd att jag missar ryskalektionerna, men bra för mitt skrivande. Det kanske till och med kan bli lite mysigt att bara vara i lägenheten i fyra dagar? Osv osv osv.

Till sist ringde jag Jonas som ringde Filip som äger lägenheten som fick ta sig hem till oss, det tog en timme, bara för att lätt låsa upp dörren utifrån - en matta låg i vägen och gjorde att dörren inte gick att öppna (om jag inte hade ansträngt mig lite mer förstås, då hade det nog gått).

Piiiiinsamt.

No comments: