Wednesday, April 25, 2007

En lägenhet för 36 pers, tack!

I morse åt jag frukost med Jonas kollegor Anders, Mattias och Filip. (Och det var en resa vill jag lova innan vi hittade ett ställe som föll alla tre herrarna i smaken. GI! tjöt Filip, "Samma som vi alltid äter på"!, skrek Mattias, "GI, jag måste ha gröt! "skrek Filip ännu högre, så så fick det också bli. Och eftersom jag just har lärt mig vad gröt heter på ryska ("Kascha"), så höll jag glatt med GI-falangen).

I ALLA FALL: En av herrarna funderar över lägenhetsköp i Moskva och har nyligen besökt en 310 kvm stor Kommunalka. (WIKIPEDIA: Kommunalka (коммуналка, коммунальная квартира) is a shared apartment in CIS countries. Two or more families share a bathroom or without it and kitchen).

Jojo, "2 or more". Snarare "more". 12 familjer bodde i lägenheten! Typ 30 - 40 pers! "Ja, och du Kina som är känslig för lukter kan ju tänka dig", sa lägenhetsspekulanten.

(Om du är intresserad av kommunalkan så måste 1. Alla 12 familjer komma överens om att sälja. 2. Du måste kolla upp så att ingen av de 12 familjerna har någon kriminell i släkten som kan försöka kräva tillbaka lägenheten när han slipper ut ur finkan.
Funkar det inte så i Sverige? frågade mäklaren).

1 comment:

Bokan said...

Nu finns du och Jonte med på min blog, även pappa din med vackra brillor
exiligbg.blogspot.com

Hejdå Danmark