Friday, April 27, 2007

Dolph Lundgren was here!


























I helgen är Daniel och Cecilia Larsson på besök i Moskva och tanken är (var?) att vi på söndag ska besöka badhuset Sandunovs Baths. Så på inrådan av Carl gick jag dit för att spana in läget (kanske för att vi inte ska få en chock när vi väl kommer dit på söndag. Mycket möjligt att det var så). Hade tänkt hämta en broschyr, preliminärboka en tid och fatta vad det hela går ut på. Lite snabbt sådär.

Men så går det inte riktigt till i Moskva. Eller i alla fall inte på Sandunovs baths. Jag träffade nämligen "the house manager": Alexander Antonovny.

Följande hände:

KZ: "Yezz, we are two men and two women, we want to be together". (Det var där det gick lite fel). Is it possible? (Efter att ha förstått att det endast finns speciella män- och kvinnosektioner, vill man "vara tillsammans" så får man hyra ett privat rum).

AA: "Ahaaa.... you want to be together. I'll show you private rooms. It works like this: We give you key and inside the room, you can do whatever you want. We don't care". Blinkning. Many guest come here. Celebrities. People who want privacy if you understand". Ny blinkning och så tog han mig till ett omklädningsrum som såg ut som en korsning mellan en svensk fjällstuga och en rysk kyrka och visade mig den minimala poolen och den finska ångbastum.

KZ: (Ignorerade det faktum att han trodde att vi skulle ha en liten fyrkant i den finska ångbastun). Celebrities? Who?

AA: (Viskar namn på känd OS-medaljör i gymnastik som jag nu har glömt. Och som han sen inte ville upprepa). "And, and John Travolta. "He was in Moscow three days and he spent two days here". AND DOLPH LUNDGREN, you are from Sweden, right"?

Sedan tog Alexander mig på en rundtur genom männens omklädningsrum (alla tre klasserna) för att visa mig bilden av Dolph Lundgren. "I want to show you the picture of Dolph, it's my duty".

Och i ett av rummen med två nakna män hittade vi så till sist bilden av Dolph L.

Alexander och jag umgicks i en timme och 45 minuter.

No comments: