Monday, April 2, 2007

Några saker jag lärt mig om Moskva

- Beställ aldrig en caffe latte, även om många kedjecaféer av snittet Starbucks har tydliga ambitoner att vara just... Starbucks. Dom har kommit långt i den här stan, längre än Sthlm i många avseenden, men när det gäller kaffe med mjölk har Moskva en bit att vandra. En flera hundra mil lång pilgrimsvandring skulle jag vilja sträcka mig till.

- Det är inte ovanligt att se aspackade ryssar svaja omkring i "Moskvas Vasastan/Östermalm" (där vi alltså bor, enligt Jonas) en helt vanlig söndagförmiddag. Öl anses nämligen inte vara alkohol, alkoholhalt i öl till trots.

- Ryssar som är över 50 år gamla vill inte sälja produkter till dig. De låtsas om som du inte finns, tills dess att du, i princip, har skapat en pre-1991-kö till kassan, har harklat dig högt och ljudligt och skrikigt HALLÅ! - då faller de kanske, kanske till föga och låter dig peka på varorna, betala dem i olika kassor beroende på om du köpt vatten eller ost eller bröd. Har du tur får du med dig de varor hem som du pekade på (det fick inte jag, jag pekade på bröd, SÅG att hon hämtade bröd, men när jag kom hem var det majonäs i påsen istället). Thank god att det finns fantasiska 24-7 varuhus som har ALLT man kan önska sig. Men även där gäller det att se upp; ryssarna gillar att peta in varor som überlyxiga olivoljor och specialpepparsorter bland sitt ordinarie sortiment, så när vi skulle betala senast fick vi skamset lämna tillbaka 2 äpplen á 25 spänn styck plus en olivolja för tusenlappen.

- Ryssar håller INTE upp dörren för dig, var försiktig!

- Det är jättefint väder i Moskva just nu! Det trodde jag inte.

No comments: