Wednesday, April 11, 2007

Ebba och jag ska ju åka Transibiriska järnvägen

Ebba Dagmar Lucie Ljungerud (japp, det kom som en chock för mig också, alla namnen alltså) och jag har en helt underbar resa inplanerad i maj: Vi ska resa Transibiriska järnvägen, från Moskva, via Irkutsk i Sibirien till Ulan Batur i Mongoliet och ut på stäppen och bo i mongoliska, vita filttält, sk "gers" och "hjälpa en nomadfamilj att flytta deras läger 10-15 km". Antagligen hinner vi med en "sveptur" i Gobiöknen också, definitivt mer om denna resa sen - nu till dagsläget. Ebba, som är den som styr upp resan hemifrån rediga Sverige, är kanske inte liiiika avslappnad när det gäller den förmodade bristen på duschar, toaletter osv som jag (hävdar att jag) är. Således följande samtal med resebyråsnubben:

Ebba, fråga # 1: Finns det lakan och handduk på tåget?
Fråga # 2: Vad innebär det att bo i en ger? Finns det toalett, handduk och dusch?
Fråga # 3: Kan man duscha någonstans mellan tåget från Irkutsk och flyget till Gobiöknen.
Fråga # 4: Hur reser man runt i öknen? Jaha, med fyrhjulsdriven jeep. Okej. Finns det duschar i jeepen (kunde hon ha frågat fast det gjorde hon (nog) inte).

Jag får fråga Kicki Norman om hon har några tips på bra torrshampon.

No comments: