Saturday, April 14, 2007

Hamnade mitt i Putinkravaller




Har just tjurat mig igenom boken om Jonas Andersson av Markus Lutteman, "El Choco" den svenske fången i Bolivias ökända fängelse San Pedro. Jonas Andersson är för övrigt den fånge som jag stod och ropade på utanför San Pedros grindar i vild förhoppning om att få besöka fängelset i november 2004. Oh well. Det som slog mig när jag läste boken var att varken Anna Falk, som jag reste med, eller jag riktigt förstod hur allvarligt läget var i Bolivia den hösten när vi var där, det vara kravaller titt som tätt för att försöka avsätta den dåvarande presidenten och läget var mer än spänt.

Så, efter att just ha insett detta stängde jag igen boken och gav mig ut i Moskvas vimmel. Och hamnar mitt i - just det - kravaller. 2500 poliser var på plats för att blidka en demonstration mot Putin och 2500 poliser stirrade argt på alla som nyfiket tittade på (t ex jag). Stressad lyckades jag ta några bilder (FAN att min riktiga kamera är på lagning! Den hade varit grym nu!)


De som demonstrerade var "Det andra Ryssland", en allians av Putinmotståndare som tycker att Putin inte står för demokrati.


1 comment:

Tina Di Mauro said...

Very interesting blog. Kiss kiss