Wednesday, April 25, 2007

Elitni concept shopping







Har i dag kutat runt som en skållad i butiker, på hotell, i shoppingcenter - you name it - för diverse Moskvaguiders räkning. Och jag har hittat så mycket coolt!

Podium Concept Store, (tänk snygg inredning, Stella McCartney, Balencia och amerikanska jeansmärken - men även lite, lite ryskt mode) blev jag "bästis" med Shahnoza (bild) som pratade så här hela tiden:

KZ: Who is your typical client?

SH: "Aaaaaaaaaaa elite, VIP, stars". You know Lolita Milyavskay and Janna Friske". They looooove American fashion, everyone is CRAZY about American fashion and Russian people loooove Thomas Whylde, stars wear it, they loooove him.

But... in fact, m
ost Russians still love this, sa hon, såg lite sorgsen ut (eller inbillade jag mig?) och pekade på det som var spetsigast, tightast och glittrigast.


Nyöppnade konceptbutiken Cara & CO som ligger i Vinzavod Modern Art Center (bild) var också superfin! Och dyr. Europeiskt, australienskt och lite ryskt blandat. Och vintage (Chanel, Dior, den stilen, ovanligt med vintage i Moskva, och här var det HUTLÖST dyrt), "This is for quality people", som min "guide" stolt konstaterade. "Nothing is fake here, it's original. Not fake".

OK!

Själva Vinzavod Modern Art Center var häftigt och värt ett besök. Eller, kommer att att bli det. Som en stor fabrik som förvandlats till ett kulturcentrum. Utställningshallar och konstgallerier - och antingen är det på g eller så missade jag skivaffärerna, caféerna och barerna. När jag försökte fråga runt lite blev jag nämligen hela tiden visad till toaletten, inte till skivaffäer, caféer och barer.

No comments: